Sök Meny

Mäklarhuset satsar hårt på lösningar som effektiviserar mäklarnas vardag

Henrik och Simon, fastighetsmäklare/delägare

Mer kontroll och struktur i försäljningsprocessen. Men framförallt mer tid över till fler kundmöten. Det är resultatet av Mäklarhusets satsning på ett centralt kundcenter. Mäklarna får möjlighet att fokusera på sina styrkor och det som de är bäst på – att träffa kunderna.

Henrik Hammarstrand och Simon Boström driver sedan två år tillbaka Mäklarhusets kontor i Hammarbyhöjden i Stockholm. För ungefär ett år sedan började de använda sig av det centrala kundcentret.

- Förut var måndagar och tisdagar i princip helt blockade för att följa upp helgens visningar, säger Henrik.

Men nu är det nya tider. Syftet med satsningen är att kvalitetssäkra uppföljningen av kunder och minska den administrativa bördan för mäklarna. Kundcentret är bemannat av utbildade mäklare och säljare, som stöttar Henrik och Simon och övriga kollegor med att bland annat boka nya kundmöten och följa upp visningar. Alla kontakter överförs i ett digitalt flöde, där data över kunderna samlas. Kvalitetshöjningen för både mäklare och kunder är märkbar.

- På grund av tidsbrist blev våra egna uppföljningssamtal naturligt kortare, och kanske inte riktigt lika serviceinriktade som när våra kollegor på kundcentret nu gör uppföljningen, säger Simon.
- De har vad vi saknar; tiden att noga gå igenom varje enskild kunds specifika situation oavsett när i tiden kunden ska köpa eller sälja, säger Henrik.

Och tiden är en viktig aspekt. 95 % av kunderna man vill få kontakt med efter en visning har ett arbetsliv och sitter ofta upptagna i egna möten.
– Ibland måste man söka en kund upp till 5 gånger innan man får kontakt, påpekar Henrik. Så när kundcentret sköter detta är det ju en stor tidsvinst.

När systemet skulle implementeras fanns en viss oro att förlora den egna kontrollen över försäljningsprocessen.

– Men vi märkte snabbt att med den här lösningen har vi snarare bättre kontroll än någonsin, säger Henrik.

Simon och Henrik menar att kundcentret tagit bort en hel del administration och därmed ökat utrymmet i kalendern för fler kundmöten.

– Och så får familjen se en lite oftare, man vi behöver inte sitta till 21 varje kväll, skrattar de.

Liknande artiklar
Sponsrade länkar

Mäklare


    Mäklarstudent


      Ägare