Så deklarerar du bostadsförsäljningen

Alla som har sålt en bostad måste deklarera försäljningen året efter överlåtelsen undertecknats, oavsett om man sålt med vinst eller förlust. Deklarationen av försäljningen ska vara hos Skatteverket senast den 2 maj 2018. När du ska deklarera en såld bostad börjar du med att räkna ut vinsten eller förlusten. Det gör du på olika sätt beroende på vilken typ av bostad du sålt. 

Vid vinstberäkningen får du bland annat dra av dina utgifter för ny-, till- och ombyggnad under hela innehavstiden. Du får dessutom dra av dina utgifter för förbättrande reparationer under försäljningsåret och de fem föregående åren. 

Så räknar du ut din vinstskatt 

Vinsten eller förlusten vid försäljning av bostad räknas samman med övriga inkomster och utgifter inom kapital i deklarationen.

Vid överskott av kapital betalar du en statlig skatt på 30 procent. Du betalar skatt på 22/30 av vinsten på din privatbostad. Om din vinst är 100 000 kronor beskattas du alltså på 73 333 kronor (100 000 x 22/30). Skatten blir i detta fall 21 999 kronor.

 Du räknar ut din vinstskatten på följande sätt:

+ Försäljningspris

- Försäljningsutgifter (läs mer nedan)

- Inköpspris och lagfartskostnad m.m.

- Förbättringsutgifter (läs mer nedan)

- Kapitaltillskott (bostadsrätt)

- Andel av inre reparationsfond vid försäljning (bostadsrätt)

+ Andel av inre reparationsfond vid köp (bostadsrätt)

+ Återföring av uppskovsbelopp

= Vinsten.

Skatteverket har tagit fram digitala verktyg som ska förenkla processen för dig som har gjort en bostadsförsäljning. Här kan du använd Skatteverket beräkningshjälp för att beräkna din vinst eller förlust vid försäljning, skatt på visten och möjligt uppskovsbelopp. 

Uppskov

Har du sålt din permanentbostad kan du få uppskov med beskattning av vinsten om du köper en ny bostad. Det betyder inte att du slipper att betala skatt, utan att du kan skjuta upp att betala hela eller delar av vinsten. Så istället för att skatta för 22 % av vinsten betalar du 0,5 % i en årlig vinstskatt. Den del av vinsten som du inte skattar för kallas för uppskovsbelopp. Du betalar inte skatt på uppskovsbeloppet samma år som du deklarerar din sålda bostad, utan först vid deklarationen året som följer. 

Vad får man dra av i deklarationen – avdragsgillt?

Ett avdrag innebär att man drar av en summa, dvs man skriver upp de utlägg som man haft på sin bostad under tiden man ägt den. Detta gör man för att minska sin vinst och därmed minska den skatt man skall betala (22% på vinsten).

Försäljningsutgifter

Du får dra av olika kostnader för själva försäljningen. Detta kan du dra av i deklarationen.

  • Mäklararvode
  • Stylingkostnad
  • Annonsering av bostad
  • Försäkring - om du har köpt till en Dolda fel försäkring.
  • Kostnaden för att besikta huset inför en försäljning. 

Förbättringsutgifter

Du får göra avdrag för olika typer av renoveringar och underhåll du utfört under de senaste 5 åren. För att du skall få dra av en vanlig renovering/förbättring så krävs det att åtgärden är värdehöjande samt att dina sammanlagda förbättringsutgifter har varit minst 5 000 kr under ett kalenderår. Om bostaden var ny då den köptes kan således inget avdrag medges för förbättrande reparation. Läs mer om avdrag för förbättringsutgifter hos Skatteverket.

Här kan du använda Skatteverkets verktyg för att räkna ut dina förbättringsutgifter.

Grundförbättringar

Du får dra av utgifter som du har haft för att förbättra bostaden. Grundförbättringar kan till exempel vara ny-, till- och ombyggnad samt nytillskott av utrustning som inte funnits tidigare – eller att man bytt till bättre utrustning. Har man dessutom gjort reparationer och underhåll, som byte av handfat eller ny färg på väggarna, kan man även få dra av för det. Läs mer om grundförbättringar hos Skatteverket.

Skatteverket har tagit fram instruktionsfilmer

För att underlätta för dig som ska deklarera försäljning av småhus  eller bostadsrätt så har Skatteverket tagit fram filmer. I filmerna får du bland annat veta vilka avdrag du kan ha rätt till, hur du räknar ut vinst eller förlust vid försäljningen och hur du enkelt e-deklarerar försäljningen i inkomstdeklarationen. Se filmerna här.

Viktiga datum för deklarationen 2018

2 februari: Du ska ha gjort eventuell extra skatteinbetalning om du räknar med ett underskott av skatt på mer än 30 000 kronor.

1 mars: Skaffa en digital brevlåda, före den 1 mars så kan du få pengar redan i april.

20 mars: Deklarationen öppnar.

28 mars: Godkänn deklarationen för att få pengar i april (du måste dock ha digital brevlåda).

5-6 april: Slutskattebesked och skatteåterbäring för dig som har skaffat digital brevlåda och godkänt din deklaration.

2 maj: Senaste datumet att skicka in din inkomstdeklaration till Skatteverket.

3 maj: Du ska ha gjort eventuell extra skatteinbetalning på under 30 000 kronor.

15 juni: Beslut om fastighetstaxering om du har digital brevlåda.

2 juli: Beslut om fastighetstaxering om du inte har digital brevlåda.

Källa: SkatteverketBoupplysningen 

Sponsrade länkar
Hemkunskap
Visa fler artiklar inom Hemkunskap
Bygga ut och bygga om
Visa fler artiklar inom Bygga ut och bygga om
Guider & Tips
Visa fler artiklar inom Guider & Tips