Sök Meny

Möt våra medarbetare

Robin Ivarsson, Kontorschef/Fastighetsmäklare

Robin Ivarsson, Kontorschef/Fastighetsmäklare, Vaxholm/Stockholm

Jag gick från stridsbåtsförare till fastighetsmäklare och kontorschef på rekordtid!

Robin, vem är du?

En smålänning som brinner för försäljning och skärgårdsliv. Jag började min karriär som stridsbåtsförare inom försvaret och jobbade sedan med båtförsäljning i några år. Efter det studerade jag till fastighetsmäklare i Halmstad.

När började du på Mäklarhuset och vad var det som fick dig att välja oss?

Jag började i juni 2012. Första kontakten var i samband med Mäklarmässan 2011. Mäklarhuset gav både ett seriöst och professionellt intryck. Jag hade egentligen tänkt att börja arbeta i Halmstad hos en lokal firma, men efter noga övervägande fick flyttlasset gå till Stockholm och Vaxholm istället. Jag insåg att jag skulle få mer stöd för att utvecklas i min roll som fastighetsmäklare på Mäklarhuset.

Du blev kontorschef redan efter drygt ett år. Hur gick det till?

Jag visste att jag inte ”bara” ville vara mäklare utan också ha en större utmaning. Det var jag tydlig med redan från början. Mäklarhuset såg min potential och lät mig gå en ledarskaps-utbildning för att jag skulle vara förberedd. Ägarna är entreprenörer som ser värdet i varje anställds mål och utvecklingspotential. I augusti 2013 blev jag kontorschef. Jag har redan från start haft ett stort stöd, vilket gjort att jag på kort tid har lyckats etablera mig som mäklare i Vaxholm.

Vilken typ av ledarskap kan man förvänta sig på Mäklarhuset?

Varje ledare är en individ och har sitt eget ledarskap, därför finns det ingen färdig ”mall” för hur en ledare ska vara. En viktig del av ledarskapet är dock att ge nyanställda mäklare en bra start på sin karriär och en ärlig chans. Vi nyanställer aldrig förrän vi vet att det finns tid och resurser till utbildning och handledning. Detta gäller oavsett om personen kommer direkt från skolan eller har tidigare erfarenhet av mäkleri. Vi är lyhörda för hur våra medarbetare mår och anser att det är viktigt att även familjelivet fungerar. Givetvis anordnar vi hela tiden utbildningar för att utveckla vårt ledarskap.

Åsa Hallberg, Fastighetsmäklare

Åsa Hallberg, Fastighetsmäklare, Norrtälje/Stockholm

Det handlar om att bestämma sig!

Hur länge har du arbetat som fastighetsmäklare och hur kom det sig att du valde oss?

Jag började min karriär som bostadsrättsmäklare i Stockholms innerstad 2007. Det var en oerhört lärorik och bra skola.

När jag bildade familj och flyttade en bit utanför Stockholm, så insåg jag hur viktigt det var att ha nära hem för att få ihop vardagspusslet. Därför valde jag att börja på Mäklarhuset i Norrtälje. Mäklarhuset tack vare känslan jag fick för medarbetarna och ledningen. Det råder en familjär anda och vi har kul på jobbet.

Du är småbarnsmamma. Hur lyckas du kombinera familjelivet med mäkleriet? För- och nackdelar?

Jag har svårt att se ett yrke som ger samma flexibilitet som mäklaryrket. Det handlar om att bestämma sig för hur man vill fördela sin tid och vilken inkomst man vill ligga på. Eftersom jag vill kombinera mitt jobb med ett fungerande familjeliv, planerar jag mina affärer i möjligaste mån efter det. Som småbarnsförälder kommer familjen alltid först. Att jag inte kan jobba lika mycket och ha samma inkomst som innan barnen kom, har faktiskt gjort mig till en bättre mäklare. Jag är extremt effektiv och fokuserad när jag väl är på plats och vågar styra mina kunder på ett annat sätt än tidigare när det gäller mötesbokningar och annat.

Vi har ett väl fungerande samarbete på kontoret. Om det kör ihop sig så är jag inte rädd för att ta hjälp av en kollega. Det känns tryggt.

Mina chefer är förstående och jag känner att de backar upp mig. Du måste själv sätta dina gränser, men en förstående och tolerant ledning underlättar enormt mycket

Nackdelarna är helgarbete och att inkomsten varierar från månad till månad. Det krävs att man verkligen planerar både arbete och familjeliv för att få det att fungera. Ibland kör det ihop sig, framför allt när barnen är sjuka, men det är förstås knepigt vilket arbete man än har.

Beata Wennergren, Fastighetsmäklare

Beata Wennergren, Fastighetsmäklare, Mölndal/Göteborg

Jag fick en dålig start... Mäklarhuset blev en vändpunkt

Idag är du en framgångsrik mäklare, men ett tag var du nära att ge upp yrket. Vad hände?

Jag blev färdig fastighetsmäklare 2011 och fick en dålig start. Jag hann prova två olika mäklarföretag innan jag hamnade på Mäklarhuset. Under mitt första halvår tänkte jag ofta ”om jag bara härdar ut så blir det snart bättre”. Jag var helt införstådd med att den första tiden som mäklare kunde vara tuff, men min entusiasm över att äntligen vara klar med mina studier började naggas i kanten. Jag fick helt enkelt inte den introduktion och den handledning som just jag behövde för att komma igång. Det fanns en plan över vad jag skulle uppnå, men inte hur jag skulle göra det. Det behöver inte vara fel, men det var inte rätt för mig. Jag funderade över att eventuellt söka mig till en annan roll inom branschen när jag av en slump blev tipsad om Mäklarhuset i Mölndal. En vän som köpt sommarhus genom dem tyckte absolut att jag skulle träffa ägarna. Jag gick motvilligt med på det. Mötet blev en vändpunkt för mig. Om jag inte hade träffat Mäklarhuset hade jag nog inte varit fastighetsmäklare idag.

Vad för introduktion, stöd och handledning fick du när du började på Mäklarhuset?

Personkemin med både ägare och övriga anställda stämde direkt. Jag kände att mina chefer trodde på mig och förstod hur jag fungerade som person. Fastighetsmäkleriet var mitt första riktiga heltidsjobb och jag vara bara 22 år när jag tog min examen. Teamkänslan var stark, det fanns inga vassa armbågar, utan man stöttade och hjälpte varandra. Framförallt så fanns det en tydlig plan över hur jag skulle komma igång som mäklare. Det första halvåret jobbade jag i team med min chef. Vi delade på alla uppdrag både vad gäller arbetsbörda och ersättning. Jag fick vara med ute på fältet och lära mig. Inlärningskurvan blev en helt annan. Att själv få agera under handledning ger mer än att bara få vara med för att titta och lyssna. Detta i kombination med andan; tydlighet, inga frågor är dumma och att alla har rätt att göra fel gjorde att jag hittade min roll som mäklare. Idag har jag ett eget öronmärkt område inom vårt distrikt där jag är etablerad. Det rullar på och jag trivs fantastiskt bra med mitt val av yrke.

Vad vill du ge för råd till någon som är nyexaminerad? Hur bör man välja arbetsgivare?

Tro på dig själv, ha tålamod och is i magen under det första året. Företagskulturen är viktig. Känns inte ledarskapet och kulturen rätt för dig som person, så byt företag. Alla är vi individer, så det är viktigt att din chef anpassar sitt ledarskap och sin handledning efter just dig.

Kollegorna är viktiga. För mig har det varit viktigt att kunna hämta kraft och energi på kontoret, särskilt som man jobbar mycket. Om du är i en rekryteringsprocess, be att få träffa några av dina blivande kollegor.

Mäklarhuset är för mig det lilla företaget som erbjuder den stora, trygga gemenskapen. Känslan av att varje röst är viktig genomsyrar organisationen både lokalt och centralt. De första åren har man ofta fullt upp med att lära sig mäkleriet, men när du väl har landat i det, så blir andra faktorer viktiga. Företagskulturen är viktig.

Karriär