Generationsskiftet på bostadsmarknaden pågår för fullt. I takt med att 90-talisterna börjar bilda familj riktar de blicken mot villor – med fler kvadratmeter. Samtidigt söker 50-talisterna efter lägenheter – med mindre underhåll och ökad komfort. Det här behöver du som går i köp- respektive säljtankar ha koll på.
Bostäders disposition har ofta sin förklaring i vilken generation som tidigare bott där – och de kriterier som varit relevanta för dem och deras livsstil. Utöver generationsspecifika preferenser, har många dessutom en önskan om att få sätta sin egen prägel på sitt boende, berättar Jenny Olofsson, fastighetsmäklare på Mäklarhuset Uppsala.
- Äldre lägenheter präglas ofta av större korridorer, små badrum och separata kök. Det speglar dåtidens behov. Nyare lägenheter har allt som oftast en öppen planlösning, vilket varit den vedertagna modellen under 2000-talet. Men grundförutsättningarna sätter sällan stopp för renoveringsprojekten, som framför allt yngre tar itu med.
Den nya hybridverkligheten – där arbete och studier ska kunna bedrivas på distans – har gjort att lösningen för många oftast ligger någonstans i mitten. Jenny Olofsson fortsätter:
- Halva rum och halva väggar har kommit att bli nya trendbrott. Det är något som efterfrågas av både yngre och äldre målgrupper. Och det är utmärka lösningar för att säkerställa flexibilitet som är den viktigaste gemensamma nämnaren.
Generationsskiftet på bostadsmarknaden – där yngre och äldre målgrupper byter boenden – ställer höga krav på hur man bör förbereda sin försäljning och planera sitt nästa bostadsköp. Det råder sällan en gemensam bild över hur bostaden på bästa sätt ska disponeras. Men det finns ett antal generationsspecifika önskemål att förhålla sig till. Önskemål som man med enkla medel kan justera – eller skapa förutsättningar för kommande boende att realisera.
- Yngre målgrupper har intresse och ork att renovera både det befintliga och det kommande boendet. De har en betydligt lägre kravbild än de äldre, som gärna ser att de stora delarna redan är på plats. Förstå målgruppernas preferenser och sätt ambitionsnivån för justeringar därefter, förklarar Jenny Olofsson.
Jenny Olofsson
Fastighetsmäklare
Mäklarhuset Uppsala