Om det är något du undrar över kring din bostadsaffär vänder du dig i första hand till din mäklare. Förmedlingsuppdraget är ett uppdrag med personligt ansvar och mäklaren finns där för att ge dig råd och information hur affären går till. Men i de fall du vill ha en oberoende part att diskutera med erbjuder vi en kundvägledare via Mäklarsamfundet.
Om du har frågor eller funderingar som du vill prata om med någon annan än din mäklare, så är du välkommen att kontakta vår kundvägledare. Mäklarsamfundets kundvägledare har mycket lång erfarenhet av mäklarbranschen. De ger dig vägledning och information kring frågor som rör bostadsaffären. Hit kan du också vända dig med eventuella synpunkter på hur mäklaren hanterat sitt uppdrag.
Telefontider:
Måndag och tisdag 09.00-12.00 samt 17.00-19.00
Onsdag och torsdag 08.00-12.00
(undantag kan förekomma)
Om du vill gå vidare med en reklamation av mäklarens uppdrag efter att du talat med kundvägledaren skickar du en skriftlig reklamation direkt till det kontor där mäklaren arbetar, eller arbetade vid tiden för din bostadsaffär. Mäklaren har ett personligt ansvar för affären, och också en försäkring som stöd om det skulle visa sig att något fel har begåtts i försäljningsprocessen.
IOm du vill gå vidare med en reklamation av mäklarens uppdrag efter att du talat med kundvägledaren skickar du en skriftlig reklamation direkt till det kontor där mäklaren arbetar, eller arbetade vid tiden för din bostadsaffär. Mäklaren har ett personligt ansvar för affären, och också en försäkring som stöd om det skulle visa sig att något fel har begåtts i försäljningsprocessen.
Om vi har försökt att lösa problemen tillsammans och du inte är nöjd med resultatet kan du alltid vända dig till någon instans utanför Mäklarhuset för att få ditt ärende prövat: