Kundvägledare

Bostadsaffären är komplex, och ibland dyker det upp frågor som du vill stämma av med en oberoende part. Vilka krav har du egentligen rätt att ställa på en mäklare? Och vilka rättigheter och skyldigheter har du som köpare eller säljare? För att du ska känna dig trygg med din bostadsaffär finns en oberoende kundvägledare via Mäklarsamfundet.

Om det är något du undrar över kring din bostadsaffär vänder du dig i första hand till din mäklare. Förmedlingsuppdraget är ett uppdrag med personligt ansvar och mäklaren finns där för att ge dig råd och information hur affären går till. Men i de fall du vill ha en oberoende part att diskutera med erbjuder vi en kundvägledare via Mäklarsamfundet.

Kontakta kundvägledare

Om du har frågor eller funderingar som du vill prata om med någon annan än din mäklare, så är du välkommen att kontakta vår kundvägledare. Mäklarsamfundets kundvägledare har mycket lång erfarenhet av mäklarbranschen. De ger dig vägledning och information kring frågor som rör bostadsaffären. Hit kan du också vända dig med eventuella synpunkter på hur mäklaren hanterat sitt uppdrag.

Telefonnummer: 08-83 22 66

Telefontider:
Måndag och tisdag 09.00-12.00 samt 17.00-19.00
Onsdag och torsdag 08.00-12.00
(undantag kan förekomma)

Kontaktuppgifter till kundvägledarna

Konsultera med en annan mäklare

Är du redan i kontakt med en mäklare men önskar ytterligare synpunkter eller information, då får du gärna rådfråga flera av våra mäklare. Många av dem har exempelvis specialkompetens inom juridisk och ekonomisk rådgivning. Ett extra samtal kan ge dig kompletterande uppgifter, leda till att eventuella missförstånd klaras upp och förhoppningsvis blir du en nöjdare kund.

Reklamera uppdraget med mäklaren

Om du vill gå vidare med en reklamation av mäklarens uppdrag efter att du talat med kundvägledaren skickar du en skriftlig reklamation direkt till det kontor där mäklaren arbetar, eller arbetade vid tiden för din bostadsaffär. Mäklaren har ett personligt ansvar för affären, och också en försäkring som stöd om det skulle visa sig att något fel har begåtts i försäljningsprocessen.

  • Beskriv kortfattat på vilket sätt du anser att mäklaren har gjort fel.

Om du fortfarande inte är nöjd

Om vi har försökt att lösa problemen tillsammans och du inte är nöjd med resultatet kan du alltid vända dig till någon instans utanför Mäklarhuset för att få ditt ärende prövat:

  • Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN) är en branschnämnd som främst prövar tvister mellan konsumenter och fastighetsmäklare. Tvisten kan gälla ett krav på skadestånd eller nedsättning av provisionen. Nämnden består av sex ledamöter, där tre är utsedda av mäklarorganisationer och tre av organisationer som representerar konsumentintresset. Därutöver finns en ordförande och en vice ordförande som är kvalificerade jurister.
  • Mäklarbranschens tillsynsmyndighet heter Fastighetsmäklarinspektionen (FMI), och på deras hemsida hittar du matnyttig information om mäklarlagen, och mäklarens respektive kundens skyldigheter, och annan relevant information. Det är också hit du vänder dig om du anser att en mäklare har utfört sitt uppdrag på ett felaktigt sätt och vill lämna in en anmälan till myndigheten.
    Läs mer på Fastighetsmäklarinspektionen
Om Mäklarhuset