Nytt hem

Generationsskiftet – nu byter 90- och 50-talisterna boende


Dela

Generationsskiftet på bostadsmarknaden pågår för fullt. I takt med att 90-talisterna börjar bilda familj riktar de blicken mot villor – med fler kvadratmeter. Samtidigt söker 50-talisterna efter lägenheter – med mindre underhåll och ökad komfort. Det här behöver du som går i köp- respektive säljtankar ha koll på.

Bostäders disposition har ofta sin förklaring i vilken generation som tidigare bott där – och de kriterier som varit relevanta för dem och deras livsstil. Utöver generationsspecifika preferenser, har många dessutom en önskan om att få sätta sin egen prägel på sitt boende, berättar Jenny Olofsson, fastighetsmäklare på Mäklarhuset Uppsala.

-  Äldre lägenheter präglas ofta av större korridorer, små badrum och separata kök. Det speglar dåtidens behov. Nyare lägenheter har allt som oftast en öppen planlösning, vilket varit den vedertagna modellen under 2000-talet. Men grundförutsättningarna sätter sällan stopp för renoveringsprojekten, som framför allt yngre tar itu med.

Den nya hybridverkligheten – där arbete och studier ska kunna bedrivas på distans – har gjort att lösningen för många oftast ligger någonstans i mitten. Jenny Olofsson fortsätter:

-  Halva rum och halva väggar har kommit att bli nya trendbrott. Det är något som efterfrågas av både yngre och äldre målgrupper. Och det är utmärka lösningar för att säkerställa flexibilitet som är den viktigaste gemensamma nämnaren.

Generationsskiftet på bostadsmarknaden – där yngre och äldre målgrupper byter boenden – ställer höga krav på hur man bör förbereda sin försäljning och planera sitt nästa bostadsköp. Det råder sällan en gemensam bild över hur bostaden på bästa sätt ska disponeras. Men det finns ett antal generationsspecifika önskemål att förhålla sig till. Önskemål som man med enkla medel kan justera – eller skapa förutsättningar för kommande boende att realisera.

-  Yngre målgrupper har intresse och ork att renovera både det befintliga och det kommande boendet. De har en betydligt lägre kravbild än de äldre, som gärna ser att de stora delarna redan är på plats. Förstå målgruppernas preferenser och sätt ambitionsnivån för justeringar därefter, förklarar Jenny Olofsson.

90-talisterna – de nya villaägarnas önskemål

  1. Platsbyggt i fokus – färre väggar: Färre möbler och mer platsbyggt. Stilfulla, nätta och hållbara lösningar står högt på listan – det gäller kök, garderober och bokhyllor. 

  2. Komplett badrum – helst tvättstuga: Tvättmaskin är ett måste och en vedertagen del av badrummet. Men allra helst vill 90-talisterna ha en tvättstuga, om utrymmet tillåter.

  3. (Halv)öppet kök: Den öppna planlösningen är fortsatt efterfrågad. Men i takt med att flexibilitet blivit viktigare har det halvöppna köket blivit alltmer populärt.

50-talisterna – de nya lägenhetsägarnas önskemål

  1. Plats för möbler – fler väggar: Fler möbler och mindre platsbyggt. Äldre målgrupper vill ha plats för både skåp och hyllor, vilket gör att de efterfrågar mer väggyta att ställa möblerna mot.

  2. Två badrum: Ett badrum är sällan tillräckligt för 50-talisterna. Allt som oftast är ytterligare ett badrum eller en gästtoalett en del av kravspecifikationen.

  3. Separat kök: Preferensen om det separata köket lever kvar. Men till skillnad från tidigare behöver inte köket inte vara långt bort från vardagsrummet, det räcker med att rummen är avskilda. 

 

Jenny Olofsson
Jenny Olofsson
Fastighetsmäklare
Mäklarhuset Uppsala


Dela


Låt oss värdera din bostad

Boka en kostnadsfri muntlig värdering och ta reda på vad din bostad är värd. En mäklare som är expert på just ditt område går igenom bostaden och du får sedan en muntlig värdering på plats.
Mäklarhuset värdera din bostad

Fortsätt läsa
Hej! Hur kan vi hjälpa dig?
Vad letar du efter?
Kostnadsfri värdering av min bostad
Funderar du på att sälja nu eller längre fram? Boka en kostnadsfri muntlig värdering och rådgivning idag.
Jag vill sälja min bostad
Fyll i formuläret så kontaktar vi dig och berättar mer om hur vi kan hjälpa till med försäljningen och en riktigt lyckad affär.
Tack, vi har tagit emot din
förfrågan.
Vi kontaktar dig inom kort.