Nytt hem

Det här ingår i mäklararvodet


Ämnen


Dela

Fastighetsmäklaren finns där för att vägleda dig genom försäljningsprocessen - från värdering av din bostad till nycklarna lämnas över till nästa ägare. Men vad ingår egentligen i mäklararvodet och hur ser en sedvanlig försäljningsprocess ut? Nedan har vi försökt besvara båda dessa frågor. Observera att en viktigt del i mäklarens jobb är att skräddarsy både sin tjänst och försäljningsprocessen efter just dina behov varför det inte är helt ovanligt att det förekommer variation i vad som ingår i mäklararvodet och hur försäljningsprocessen utformas.

Steg 1: Värdering av bostaden, förberedelse och planering

Det första steget i försäljningsprocessen är att hitta en mäklare som du känner förtroende för. Ofta sker valet av mäklare genom att du som säljare bjuder hem ett antal mäklare till din bostad för ett förutsättningslöst möte. Vid detta möte ges mäklaren möjlighet att titta på din bostad, presentera dennes bedömning av marknadsvärdet, berätta om läget på bostadsmarknaden samt framtidsspaningar. Vid detta möte lämnar mäklaren även förslag på hur försäljningsprocessen bör genomföras, berättar om vad som ingår i mäklartjänsten samt lämnar ett förslag om vilken ersättning som ska utgå för tjänsten. Att välja rätt mäklare är a och o för en lyckad försäljning. Önskar du tips på vad du bör tänka på vid valet av mäklare har vi tagit fram en checklista som kan vara bra att ögna igenom när du ska botanisera bland stadens mäklare. Så väljer du rätt mäklare inför försäljningen

När du väl har valt vilken mäklare du vill ge det ärofyllda uppdraget att förmedla din bostad tecknar mäklaren och du ett uppdragsavtal, ett så kallat förmedlingsuppdrag. Detta ska göras innan förmedlingsarbetet får påbörjas. I förmedlingsuppdraget ska det bland annat framgå vilken provision och ersättning som ska utgå samt löptid för uppdraget och eventuell ensamrätt. När mäklaren och samtliga ägare av bostaden skrivit på förmedlingsuppdraget har startskottet gått för ditt livs kanske största affär. 

Det är nu dags att verkställa det förslag till försäljningsprocess mäklaren och du har diskuterat. Att träffa en stylist för att få tips och råd om hur du kan framhäva din bostad på bästa sätt på bild och vid visning är ofta det första steget i förberedelseprocessen. Därefter genomförs en fotografering av bostaden och mäklaren tar samtidigt fram planritningar, beställer nödvändig dokumentation såsom energideklaration, bokar eventuell besiktning och kontaktar eventuell bostadsrättsförening för inhämtande av information om kommande avgiftsförändringar eller renoveringsplaner. När bilderna har kommit och mäklaren samlat in nödvändig information om din bostad presenterar mäklaren ett förslag till bostadsannons.

Steg 2: Plan för försäljning – så hittas rätt köpare

Din fastighetsmäklare hjälper dig att ta fram en marknadsplan och ett körschema. Det innebär två parallella processer: att både bearbeta befintliga spekulanter och att finna nya spekulanter. Med bearbetning av befintliga spekulanter menas att bostaden matchas mot spekulanter som finns i Mäklarhusets spekulantregister och smygstartandet av försäljningen med Mäklarhusets tjänst Förberedd. I kombination med att mäklaren bearbetar befintliga spekulanter publiceras oftast din bostadsannons online på maklarhuset.se samt på ett antal av mäklaren rekommenderade bostadsportaler, sociala medier eller andra digitala kanaler. Beroende på förväntad målgrupp förekommer ibland fysisk direktreklam samt skyltning i området.

En Förberedd-försäljning är en tjänst där Mäklarhuset förbereder hela annonsen och har bostaden redo för försäljning, oavsett om du tänker sälja om två månader eller om ett år. Allt kan hända i livet och läget kan snabbt förändras. Att då ha lägenheten fotad och redo för försäljning gör att man kan agera när marknaden är het eller när rätt spekulant hör av sig.

Steg 3: Visningar och budgivning

Ytterligare en viktig del av försäljningsprocessen är visningarna och eventuell efterföljande budgivning. 

När du väljer mäklare är det viktigt att välja någon som är duktigt på att genomföra visningar, vilket innebär bland annat att mäklaren får alla spekulanter att känna sig sedda, är väl påläst och kan besvara eventuella frågor som dyker upp och är noggrann med sin återkoppling till spekulanter efter visningen. Hur visningarna genomförs: öppna visningar, bokade visningar, privatvisningar eller digitala visningar, kommer du och din mäklare överens om utifrån vad som passar din situation och bostaden bäst. 

När det kommer till budgivningen är det vanligaste och i de flesta fall mest gynnsamma för försäljningsprocessen att tillämpa en öppen budgivning, det vill säga att samtliga bud redovisas anonymt i bostadsannonsen på mäklarens hemsida, men det finns även möjlighet att enbart visa det högsta budet eller att inte visa några bud alls.

Steg 4: Kontrakt och tillträde

När det står klart vem som ska få köpa din bostad hanterar mäklaren de nödvändiga juridiska handlingar som krävs för att genomföra överlåtelsen, detta omfattar bland annat upprättande av överlåtelseavtal eller köpekontrakt, depositionsavtal för deponering av handpenning, eventuellt köpebrev samt i förekommande fall tilläggsavtal. Mäklaren är dessutom behjälplig vid ansökan om medlemskap vid överlåtelse av bostadsrätt samt bokar tider med banker och upprättar likvidavräkningar inför tillträdet.

När du har sålt en bostad behöver du deklarera din försäljning. Din mäklare kan vara behjälplig med att ta fram underlag inför din deklaration som härrör från försäljningen, till exempel en sammanställning av försäljningspris, försäljningsdatum och vilka kostnader som uppstått i samband med försäljningen. Vissa mäklarbyråer har samarbeten med beskattningsjurister och kan genom dem erbjuda rabatterad hjälp med deklaration.

Vad ingår i mäklartjänsten?

Ovan har vi beskrivit hur en sedvanlig försäljningsprocess kan se ut och du har säkert redan snappat upp några moment som vanligtvis ingår i mäklartjänsten, men för tydlighetens skull har vi nedan sammanfattat vad som oftast ingår i tjänsten och vad som ibland kan finnas som tilläggstjänster. Observera att mäklartjänsten är en skräddarsydd tjänst och att innehållet i denna kan variera mellan olika byråer, mäklare och även från försäljning till försäljning.

Vanliga moment som ingår i mäklartjänsten och således i provisionen är bland annat:
  • värdering av din bostad
  • upprättande av marknadsplan 
  • insamlande av för försäljning nödvändig dokumentation 
  • insamlande av information från bostadsrättsförening och myndigheter 
  • fotografering 
  • upprättande av objektsbeskrivning 
  • matchning av bostaden mot spekulantregister 
  • marknadsföring på den egna hemsidan och i förekommande fall även på vissa bostadsportaler 
  • bearbetning av spekulanter 
  • genomförande av visningar 
  • hantering av budgivning 
  • upprättande av nödvändiga juridiska handlingar i samband med överlåtelse 
  • hantering av tillträde och upprättande av likvidavräkningar samt rådgivning vad gäller utgångspris 
  • marknadsplan 
  • budgivning

För att kunna skräddarsy mäklartjänsten för respektive säljares behov erbjuder många mäklare tilläggstjänster. Dessa tilläggstjänster kan omfatta kompletterande annonsering på bostadsportaler, i sociala medier eller andra digitala nyhetsmedier, utökade fotopaket, olika paket för besiktning och dolda fel-försäkringar med mera.

 


Ämnen


Dela


Låt oss värdera din bostad

Boka en kostnadsfri muntlig värdering och ta reda på vad din bostad är värd. En mäklare som är expert på just ditt område går igenom bostaden och du får sedan en muntlig värdering på plats.
Mäklarhuset värdera din bostad

Fortsätt läsa
Hej! Hur kan vi hjälpa dig?
Vad letar du efter?
Kostnadsfri värdering av min bostad
Funderar du på att sälja nu eller längre fram? Boka en kostnadsfri muntlig värdering och rådgivning idag.
Jag vill sälja min bostad
Fyll i formuläret så kontaktar vi dig och berättar mer om hur vi kan hjälpa till med försäljningen och en riktigt lyckad affär.
Tack, vi har tagit emot din
förfrågan.
Vi kontaktar dig inom kort.