Hemkunskap

Det här hände på Mäklarhuset under 2020

Nya tekniska möjligheter förändrar kontinuerligt världsekonomin, så även bostadsmarknaden. Och det till det bättre. Som ett led i satsningen på att digitalisera bostadsaffärerna, fortsätter Mäklarhuset att utveckla sitt erbjudande med flera nya smarta lösningar till köpare och säljare. Här presenterar vi de största nyheterna på Mäklarhuset under året som gått. Dessutom får du ta del av nya besökssiffror på våra interaktiva tjänster som visar på att allt fler efterfrågar en "helhetsupplevelse" av bostaden på distans.

  1. Träffa oss digitalt
    I mars när pandemin slog till på allvar i Sverige samtidigt som restriktioner infördes i samhället ställde vi snabbt om för att erbjuda våra kunder möjligheten att träffa oss digitalt. Bland annat har vi möjligheten att arrangera onlinevisningar, distansvärderingar, agera rådgivare och mycket annat på distans för den som vill. Vår ambition är att alltid vara nära dig som kund och se dina behov i varje enskild situation, för att du ska känna att du gör en trygg bostadsaffär.

  2. Ny teknik för säkrare och smartare budgivning
    I oktober lanserar Mäklarhuset som första aktör i Sverige legitimerade budgivningar, där alla budgivare kan verifiera sig själva och sitt lånelöfte med hjälp av BankID. Tjänsten ökar transparensen och tryggheten på bostadsmarknaden för alla – både för den som säljer och den som köper. Den minskar risken för såväl oseriösa budgivare samt problem med finansiering senare i processen.

    9 av 10 tycker att den nya budgivningstjänsten borde vara branschstandard och många är positiva till den ökade tryggheten och kundupplevelsen som den innebär.1

  3. Ny hemsida
    Nyligen lanserade vi en ny hemsida med flera nya tjänster som kommer att hjälpa både köpare och säljare med att sköta bostadsaffären digitalt. Vår hemsida erbjuder en bredare palett av digitala redskap som ökar möjligheterna för fler att hitta sitt drömboende. Bland dessa finns nya integrationer för smarta, interaktiva verktyg, som Virtuell renovering av kök, badrum eller fasad samt Provmöblera.

  4. Mäklarhuset Smart® Sök 2.0
    För att erbjuda våra kunder en ännu smartare sökmotor har vi uppdaterat vår unika söktjänst med både nytt utseende och nya funktioner för att optimera träffar. Mäklarhuset Smart® Sök utgår från varje köpares specifika önskemål och har utvecklats för att hjälpa och göra det enkelt att upptäcka nya platser och bostäder som du kanske annars hade missat.

  5. Mäklarhuset Skärgård
    Under 2020 har efterfrågan på hus i Stockholms skärgård skjutit i höjden. Mäklarhusets nya sektion är ett dedikerat koncept som lyfter fram de unika skärgårdsbostäderna i Stockholm. Satsningen på konceptet inleds i Stockholms skärgård. Men vår vision är att inom kort ha ännu fler kontor specialiserade på sjönära lägen över hela landet.

  6. Mäklarhuset fortsätter sin expansion
    Mäklarhuset är inne i en stark tillväxtfas och har under året etablerat många nya kontor runt om i landet. De senaste storsatsningarna är på Kungsholmen i Stockholm, Stockholms Skärgård, Kalmar, Torsås och Hallstahammar. I Spanien har vi öppnat ett kontor i Elviria vid Marbella samt två nya kontor i Spaniens huvudstad Madrid. Etableringen i Madrid kompletterar Mäklarhusets befintliga verksamheter i Marbella, Nerja, Elervira och Torrevieja och vidgar vårt spanska bostadsutbud mot både den spanska, svenska och utländska marknaden.

    Vi har en tydlig expansionsplan där vi fortsätter att expandera på de orter där vi är verksamma idag och dessutom till ett antal orter i övriga landet. Nu går vi in i nästa fas med etablering av fler kontor under 2021. Först ut i januari är söder i Stockholm, Oskarshamn och Skara. Vi har dessutom flera nya kontor väg in i kedjan under våren. 

Fantastisk utveckling besöksstatistik på våra interaktiva tjänster

Mäklarhuset har under lång tid varit ledande när det kommer till innovativa lösningar för bostadspresentationen. Under 2020 har vi sett en fantastisk utveckling av besöksstatistiken på våra smarta och interaktiva produkter. Detta är ett av många sätt som vi jobbar på för att skapa de absolut bästa förutsättningarna för både köpare och säljare.

Försäljningar med virtuella visningar har ökat kraftigt

Under coronapandemin har allt fler skytt fysiska visningar, vilket öppnat för virtuella visningar, där bostadsannonser utformas med hjälp av VR-teknik och interaktiv gyrostyrning. Trots att tekniken funnits under flera år och använts framgångsrikt, är det först nu som den fått sitt genombrott, då allt fler fått uppleva fördelarna.

Våra bostadsförsäljningar med virtuella visningar har ökat med 400 procent jämfört med 2019. Köparen spenderar i genomsnitt hela fem minuter mer på att se sig omkring och få en verklig uppfattning av bostaden och en känsla av sitt framtida hem.2 Det kan i sig leda till mer kvalificerade budgivningar och, i enskilda fall, högre slutpris.

Varannan svensk anser att upplevelsen online är lika viktig som upplevelsen på en fysisk visning.3

Virtuell renovering

7 av 10 spekulanter fattar snabbare tycke för bostaden med hjälp av virtuell renovering av kök, badrum, vardagsrum eller fasaden. Den genomsnittliga besökstiden är 3.5 minuter extra.4

Virtuell provmöblering

För köparen är det en klar fördel att kunna planera och ”provmöblera” redan innan visningen för att se hur befintliga (och nya) möbler fungerar i den tilltänkta bostaden.

I genomsnitt kan vi se att den genomsnittliga besökstiden är mer än 6 minuter och var tredje spekulant anser att digitala verktyg som gör det möjligt att individanpassa bostaden påverkar deras intresse för bostaden.5

Källa:

1 En digital enkät har skickats till kunder i Mäklarhusets kunddatabas i september 2020 som deltagit i en legitimerad budgivning med verifiering av lånelöfte via oss på Mäklarhuset under juni och juli 2020. 100 personer har besvarat enkäten.

2 Statistik från Diakrit, december 2020
3 Statistik från Diakrit, december 2020
4 Statistik från Diakrit, december 2020
5 Statistik från Diakrit, december 2020
6 Statistik från Diakrit, december 2020

Relaterat