Nya tekniska möjligheter förändrar kontinuerligt världsekonomin, så även bostadsmarknaden. Och det till det bättre. Som ett led i satsningen på att digitalisera bostadsaffärerna, fortsätter Mäklarhuset att utveckla sitt erbjudande med flera nya smarta lösningar till köpare och säljare. Här presenterar vi de största nyheterna på Mäklarhuset under året som gått. Dessutom får du ta del av nya besökssiffror på våra interaktiva tjänster som visar på att allt fler efterfrågar en "helhetsupplevelse" av bostaden på distans.
Mäklarhuset fortsätter sin expansion
Mäklarhuset är inne i en stark tillväxtfas och har under året etablerat många nya kontor runt om i landet. De senaste storsatsningarna är på Kungsholmen i Stockholm, Stockholms Skärgård, Kalmar, Torsås och Hallstahammar. I Spainen har vi öppnat ett kontor i Elviria vid Marbella samt två nya kontor i Spaniens huvudstad Madrid. Etableringen i Madrid kompletterar Mäklarhusets befintliga verksamheter i Marbella, Nerja, Elervira och Torrevieja och vidgar vårt spanska bostadsutbud mot både den spanska, svenska och utländska marknaden.
Vi har en tydlig expansionsplan där vi fortsätter att expandera på de orter där vi är verksamma idag och dessutom till ett antal orter i övriga landet. Nu går vi in i nästa fas med etablering av fler kontor under 2021. Först ut i januari är söder i Stockholm, Oskarshamn och Skara. Vi har dessutom flera nya kontor väg in i kedjan under våren.
Mäklarhuset har under lång tid varit ledande när det kommer till innovativa lösningar för bostadspresentationen. Under 2020 har vi sett en fantastisk utveckling av besöksstatistiken på våra smarta och interaktiva produkter. Detta är ett av många sätt som vi jobbar på för att skapa de absolut bästa förutsättningarna för både köpare och säljare.
Under coronapandemin har allt fler skytt fysiska visningar, vilket öppnat för virtuella visningar, där bostadsannonser utformas med hjälp av VR-teknik och interaktiv gyrostyrning. Trots att tekniken funnits under flera år och använts framgångsrikt, är det först nu som den fått sitt genombrott, då allt fler fått uppleva fördelarna.
Våra bostadsförsäljningar med virtuella visningar har ökat med 400 procent jämfört med 2019. Köparen spenderar i genomsnitt hela fem minuter mer på att se sig omkring och få en verklig uppfattning av bostaden och en känsla av sitt framtida hem.2 Det kan i sig leda till mer kvalificerade budgivningar och, i enskilda fall, högre slutpris.
Varannan svensk anser att upplevelsen online är lika viktig som upplevelsen på en fysisk visning.3
7 av 10 spekulanter fattar snabbare tycke för bostaden med hjälp av virtuell renovering av kök, badrum, vardagsrum eller fasaden. Den genomsnittliga besökstiden är 3.5 minuter extra.4
För köparen är det en klar fördel att kunna planera och ”provmöblera” redan innan visningen för att se hur befintliga (och nya) möbler fungerar i den tilltänkta bostaden.
I genomsnitt kan vi se att den genomsnittliga besökstiden är mer än 6 minuter och var tredje spekulant anser att digitala verktyg som gör det möjligt att individanpassa bostaden påverkar deras intresse för bostaden.5
Källa:
1 En digital enkät har skickats till kunder i Mäklarhusets kunddatabas i september 2020 som deltagit i en legitimerad budgivning med verifiering av lånelöfte via oss på Mäklarhuset under juni och juli 2020. 100 personer har besvarat enkäten.
2 Statistik från Diakrit, december 2020
3 Statistik från Diakrit, december 2020
4 Statistik från Diakrit, december 2020
5 Statistik från Diakrit, december 2020
6 Statistik från Diakrit, december 2020