Nya köptrenden efter corona – var fjärde redo att e-handla bostäder

Våren har kommit att bli startskottet på en digital revolution som under flera år knackat på dörren för bostadsmarknaden. En av fyra personer kan nu tänka sig att köpa en bostad digitalt. Samtidigt är fler beredda att sälja på distans under den rådande coronapandemin.
– Marknaden har fått upp ögonen för fördelarna och många försäljningar kan gynnas av att sköta processen på distans. Vi kommer se en ännu större e-handel av bostäder, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset. 

Nya tekniska möjligheter förändrar kontinuerligt världsekonomin, så även bostadsmarknaden. Under coronapandemin har det skett en stor förflyttning mot en allt mer digital bostadsmarknad. Sedan april har andelen spekulanter som kan tänka sig att köpa en bostad digitalt ökat med 35 procent. Nu kan en av fyra spekulanter tänka sig att köpa en bostad digitalt, utan att fysiskt ha sett den.

Sett till säljarna är den digitala villigheten ännu högre. Hela två av tre säljare kan tänka sig sälja sin bostad digitalt. Det tidigare vedertagna sättet att se och köpa bostäder går mot digitala lösningar, i en snabb takt.

– Den digitala revolutionen förändrar just nu bostadsmarknaden. Och det till det bättre. De bättre digitala verktygen, där alla kan få bättre insyn i både objektet och processen, demokratiserar marknaden och ökar transparensen. Att gå på visningen är inte längre en förutsättning för att köpa objektet, på så vis kan alla konkurrera på samma villkor, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

Coronapandemin bakom förflyttning
Under coronapandemin har allt fler skytt fysiska visningar, vilket öppnat för virtuella visningar, där bostadsannonser utformas med hjälp av VR-teknik och interaktiv gyrostyrning. Trots att tekniken funnits under flera år och använts framgångsrikt, är det först nu som den fått sitt genombrott då allt fler fått uppleva fördelarna – frivilligt eller ofrivilligt. Sedan 2019 har antalet besökare på virtuella visningar ökat med 117 procent och under coronapandemin har antalet försäljningar med virtuella visningar ökat med 50 procent. Köparna kan då få en bättre bild av objektet och kan personifiera objektet med hjälp av augmented reality (AR). Säljarna gynnas då spekulanternas interaktionstid är drygt 200 procent längre, knappt fem minuter istället för drygt två minuter.

Våren startskott för e-handel av bostäder
Mäklarhuset har sett ett ökat intresse i att köpa bostäder helt fysiskt osedda – en tanke som för bara några år sedan var nästintill otänkbart. Dessutom har 2020 års försäljning av fritidshus gynnats av den nya trenden.

I tider av globala reserestriktioner har många blickat mot den svenska fritidshusmarknaden inför sommarsemestern. I mars sålde Mäklarhuset 80 procent fler fritidshus än motsvarande månad 2019 och i april ökade aktiviteten med 40 procent. Men få spekulanter har haft varken möjlighet eller lust att kryssa runt till olika fritidshus, vilket har gjort att nya visningstrender med bokade visningar och digitala lösningar kommit väl till pass.

– Efterfrågan av digitala verktyg från både köpare och säljare ökar nu lavinartat. Marknaden har fått upp ögonen för fördelarna och många försäljningar kan gynnas av att sköta processen på distans. Personer som går i tankar och vill dra nytta av fördelarna med virtuella visningar ska prata med sin mäklare direkt. Detta är ett verktyg som är till stor nytta, för både säljare och köpare, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.



Erik Wikander, vd Mäklarhuset