Så bör du tänka om din bostadsaffär i coronatider

Coronavirusets utbrott är omöjligt att gå opåverkad ifrån. Det berör alla samhällsled och alla sammanhang, i större eller mindre utsträckning. Så även bostadsmarknaden. Men hur orolig behöver man egentligen vara för ett prisfall eller ökade boendekostnader? I det korta perspektivet: Inte alls.

Mäklarhuset genomförde i början av april en undersökning med nästan 10 000 svarande om deras inställning till läget på bostadsmarknaden just nu. Resultatet är överraskande positivt: Många är fortsatt intresserade av att göra bostadsaffärer under våren. En majoritet av de som planerade att köpa en bostad före coronavirusets utbrott, uppger att de fortfarande kommer att köpa som planerat. Också nära hälften av de som före utbrottet planerade att sälja sin bostad, uppger att de också kommer att sälja som planerat.

De som funderar på att skjuta upp sin bostadsförsäljning uppgav i undersökningen en oro för fallande priser och ökade bokostnader som huvudanledningar. Det är oro som, i alla fall just nu, kan visa sig vara obefogad.

Så, hur bör man som säljare och köpare tänka nu?

Om du redan har en bostad och planerar att köpa en ny i samband med din försäljning, kan du vara lugn. De som byter bostad i samma marknad, med samma prisnivåer, har ingen anledning till oro. De påverkas inte av marknadens svängningar och kommer procentuellt sett vara lika exponerade. Vi kommer med stor sannolikhet att ha väldigt låga räntor under lång tid framöver. De nya förutsättningarna kring amorteringar, där många banker tillåter amorteringsfria lån, hjälper också till att cementera låga boendekostnader – vilket är en central faktor i frågan om bostadsprisernas utveckling.

Vi har sett samma tendenser av oro under tidigare kriser, som finanskrisen 2008. Då talades om långvariga och allvarliga konsekvenser för prisutvecklingen på den svenska bostadsmarknaden, men faktum är att sättningen blev kortvarig. Efter prisfallet år 2017 var budskapet detsamma: Nu kommer nivåerna cementeras på lägre nivåer. Men nu är vi tillbaka på samma nivåer som före fallet eller, i vissa fall, till och med högre.

En framgångsfaktor för Mäklarhusets positiva resultat under 2020, och den fortsatta tillväxten på bostadsmarknaden, har varit genomslaget för digitala och virtuella visningar. Andelen försäljningar med virtuella visningar (då en bostadsannons utformas med hjälp av VR-teknik och gyrostyrning) har ökat med 50 procent sedan coronautbrottet. Det finns också vinster att göra – för både säljare och köpare – i och med teknikens genomslag. Annonser med virtuella visningar har mer än 200 procent längre interaktionstid än vanliga annonser. Det leder i sig till mer kvalificerade budgivningar och, i enskilda fall, högre slutpris.

Detta är ett av många sätt som vi på Mäklarhuset jobbar för att skapa de absolut bästa förutsättningarna för både köpare och säljare – även under nya omständigheter.

Ta kontakt med din lokala mäklare för att få en fri värdering och lägga upp en plan för din kommande försäljning!

Erik Wikander, vd Mäklarhuset

Läs också

Så får du köpare att titta extra länge på din bostad – med nya VR-tekniken
Smarta tipset: Förbered din försäljning i god tid och sälj när du är redo.
Försäljningstips: Kontakta en mäklare i god tid
3 tips för att ta reda på vilken bostad du har råd med

Du kanske också gillar
Att tänka på inför flytten
21 sätt att spara pengar